Η ερμηνεία της Στατιστικής είναι από τα πιο δύσκολα και δυστυχώς πονεμένα πράγματα στον τόσο σημαντικό αυτό κλάδο των εφαρμοσμένων Μαθηματικών. Έχουμε ξανασυζητήσει αυτό το θέμα σε παλιότερες αναρτήσεις.
Μια πολύ συνηθισμένη παρανόηση και πλήθος λάθος συμπερασμάτων, προκύπτουν από αδόκιμη σύγκριση "μέσων όρων" μεγάλων πληθυσμών ή κοινωνικών ομάδων. Ας δούμε μια περίπτωση, με ένα πρόβλημα που θεωρώ χαρακτηριστικό και διαφωτιστικό, και αφορά έναν συνηθισμένο, και κατά την προσωπική μου άποψη πολύ άχρηστο για να μην πω κοινωνικά απεχθή, στατιστικό μέσο, το "δείκτη νοημοσύνης" ή Ι.Q.
Μια πολύ συνηθισμένη παρανόηση και πλήθος λάθος συμπερασμάτων, προκύπτουν από αδόκιμη σύγκριση "μέσων όρων" μεγάλων πληθυσμών ή κοινωνικών ομάδων. Ας δούμε μια περίπτωση, με ένα πρόβλημα που θεωρώ χαρακτηριστικό και διαφωτιστικό, και αφορά έναν συνηθισμένο, και κατά την προσωπική μου άποψη πολύ άχρηστο για να μην πω κοινωνικά απεχθή, στατιστικό μέσο, το "δείκτη νοημοσύνης" ή Ι.Q.
ΕΚΦΩΝΗΣΗ:
Aς υποθέσουμε πως όλοι οι κάτοικοι κάθε χώρας εξετάζονται ως προς το δείκτη νοημοσύνης, το I.Q.
Aς υποθέσουμε πως όλοι οι κάτοικοι κάθε χώρας εξετάζονται ως προς το δείκτη νοημοσύνης, το I.Q.
Ας υποθέσουμε επίσης πως, για όσο διαρκεί αυτό το παζλ τουλάχιστον..., κανείς δεν γεννιέται ούτε πεθαίνει.
Σημ. Όταν λέμε "μέσο I.Q" εννοούμε για παράδειγμα πως στο σύνολο ,έστω Α={12,8,10}, δηλαδή σε ένα σύνολο τριών ανθρώπων με Ι.Q: 12, 8 και 10 αντίστοιχα, ο αριθμητικός μέσος του συνόλου καθορίζει το γενικό μέσο. Το Ι.Q του συνόλου Α δηλαδή είναι: (12+8+10)/3=10.
Αν ναι, αποδείξτε το ή δώστε ένα παράδειγμα. Αν όχι, γιατί όχι;
ΥΓ. Θα πρότεινα σε όποιον θέλει να ασχοληθεί να δουλέψει αν θέλει με μικρά σύνολα και αριθμούς για ευκολία.