Σάββατο 29 Απριλίου 2023

Άφθονη σαμπάνια

Για το γάμο της κόρης του, ο βασιλιάς σκέφτηκε να φτιάξει μια πυραμίδα από ποτήρια, πάνω από τα οποία θα ρέει ένας καταρράκτης σαμπάνιας. 
Η πυραμίδα αυτή αποτελείται από $2$ ποτήρια στην κορυφή $(1×2)$, αυτά της νύφης και του γαμπρού, 6 ποτήρια στο επίπεδο ακριβώς από κάτω $(2×3)$, στη συνέχεια, κατεβαίνοντας προς τα κάτω, $12$ ποτήρια $(3×4)$, $20$ ποτήρια $(4×5)$, ..., μέχρι το κάτω κάτω επίπεδο που έχει $2001×2002$ ποτήρια.
Ποιος είναι ο συνολικός αριθμός των ποτηριών που απαιτούνται;

14 σχόλια:

  1. 1×2+2×3+3×4+..+ν(ν+1) = ν(ν+1)(ν+2)/3 = Α (απλό..☺)
    Για ν=2001 => Α=2.674.674.002

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Βέβαια θέλει μία απόδειξη με επαγωγή (απλό)

      Διαγραφή
    2. Καλά το πας, συνέχισε..☺

      Διαγραφή
    3. Το θέμα που τίθεται όμως είναι αν μπορεί η φόρμουλα να αποδειχθεί ΧΩΡΙΣ επαγωγή. Μπορεί λες, Μιχάλη;;

      Διαγραφή
  2. Θανάση, κάνω ότι δεν τα είδα όλα αυτά. Θα μου μιλάς σοβαρά (μαθηματικός είμαι ,δεν είμαι μαθητής σου), αν θέλεις να μπαίνω πιο συχνά εδώ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Σοβαρά μιλάω πάντα, όσοι ξέρουν μαθηματικά το καταλαβαίνουν. Αλλά στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις (μην ψέγεις εμένα, αλλά τον Τσαρούχη..)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αν σαν 'εδώ' εννοείς τις αναρτήσεις που σχολιάζω, η παρουσία σου συνήθως δεν προσθέτει ούτε αφαιρεί τίποτε, οπότε κάνε ό,τι νομίζεις. Για τα υπόλοιπα, τα παράπονά σου στο δήμαρχο..

      Διαγραφή
    2. Σοβαρά μιλάς όσον αφορά τα μαθηματικά και το ξέρω , αλλά γενικά με κοροϊδεύεις λίγο ..
      Όσο για την παρουσία μου, θα προσπαθήσω να γίνω πιο ενεργός, αλλά έχω πολλά μαθήματα με παιδιά χωρίς αυτό να αποτελεί κάποια δικαιολογία. Τα διασκεδαστικά μαθηματικά μου αρέσουν, αλλά δεν είναι το φόρτε μου..

      Διαγραφή
  4. Αν πάντως κάποιος φίλος, μαθηματικός ή μη, ξέρει απόδειξη της φόρμουλας ΧΩΡΙΣ χρήση επαγωγής, θα χαρώ να τη δω.
    Αν όχι, επιφυλάσσομαι να τη δώσω ο ίδιος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Εγώ σχολίασα κάτι στη λύση σου κι εσύ γιατί άρχισες να με κοροϊδεύεις; Απλά μία σημείωση έκανα για όσους δεν γνωρίζουν επαγωγή. Να σου πω την αλήθειά μου: Πριν σχολιάσω αυτώ για την επαγωγή, φοβόμουν μήπως μου επιτεθείς στα σχόλια, αλλά το άφησα ως έχει. Και άλλες μέρες μου έχει συμβεί να θέλω να επισημάνω κάτι ή να γράψω κάποια σκέψη αλλά δεν το έκανα, γιατί δεν είχα το κουράγιο να με σχολιάζεις από κάτω και να αρχίσει όλο αυτό...
    Τέλος.-

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ευπρόσδεκτα τα σχόλια, αλλά αν θες να κάνεις μια σημείωση για όσους δεν ξέρουν επαγωγή, αντί να τη ζητάς από αυτούς που δεν ξέρουν, δίδαξέ τους την καλύτερα σε αυτό το παράδειγμα..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Δίνω μια απλή (😉) απόδειξη της φόρμουλας ΧΩΡΙΣ επαγωγή:
    Έχουμε ν(ν+1)=ν^2+ν, οπότε
    1*2+2*3+..+ν(ν+1)=(1^2+2^2+..+ν^2)+(1+2+..+ν)
    Θέτουμε 1+2+..+ν=Σ1 και 1^2+2^2+..+ν^2=Σ2, οπότε πρέπει να δείξουμε ότι Σ2+Σ1=ν(ν+1)(ν+2)/3
    Ισχύει ν^3-(ν-1)^3=3ν^2-3ν+1
    Εφαρμόζουμε για ν=1,2,..,ν και προσθέτοντας κ.μ.παίρνουμε:
    ν^3=3Σ2-3Σ1+ν => Σ2-Σ1=ν(ν+1)(ν-1)/3
    Είναι Σ1=ν(ν+1)/2 => 2Σ1=ν(ν+1), οπότε:
    (Σ2-Σ1)+2Σ1= ν(ν+1)(ν-1)/3+ν(ν+1) =>
    Σ2+Σ1=ν(ν+1)(ν+2)/3, ό.έ.δ.

    Όσο για την επαγωγική απόδειξη, σε άλλη τάξη..😏

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Σν(ν+1) από ν=1 έως άπειρο=Σκ(κ+1)=Σκ^2+Σκ από κ=1έως κ=ν δηλ ν(ν+1)(2ν+1)/6+ν(ν+1)/2=
    =ν(ν+1)(ν+2)/3 .
    Για το γνωστό άθροισμα Σκ^2 αρκεί να εφαρμοστεί το τηλεσκοπικό άθροισμα στην ταυτότητα της διαφοράς κύβων ν^3-(ν-1)^3 για ν=1...ν

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Λιτός και περιεκτικός!!
      Κατά τα άλλα, η σαμπάνια ρέει άφθονη, αλλά από επαγωγή σταγόνα..😶

      Διαγραφή