Το υπουργείο Παιδείας προτίθεται να καταθέσει προς ψήφιση στη Βουλή τροπολογίας που θα δίνει τη δυνατότητα στο Σύλλογο διδασκόντων να λαμβάνει υπ' όψιν του εκπρόθεσμα δικαιολογητικά απουσιών των μαθητών των Γενικών Λυκείων, κρίνοντας αν η φοίτηση είναι επαρκής ή όχι.
Την ανακοίνωση αυτή έκανε στη Βουλή ο υφυπουργός Παιδείας Θ. Παπαθεοδώρου, απαντώντας σε ερώτηση της Βουλευτού του ΠΑΣΟΚ Θεοδώρας Τζάκρη, σχετικά με διώξεις εκπαιδευτικών, γιατρών και γονέων του 2ου Λυκείου Γιαννιτσών για την εκπρόθεσμη δικαιολόγηση σχολικών απουσιών και σημείωσε: « το θέμα της επάρκειας φοίτησης των μαθητών θα πρέπει να αποφασίζεται στο πλαίσιο της λειτουργίας του συλλόγου διδασκόντων, της χρηστής διοίκησης ,της ίσης μεταχείρισης και της δικαιοσύνης με παιδαγωγικά χαρακτηριστικά και κριτήρια, με στόχο πάντα την ολοκληρωμένη εκπαίδευση των μαθητών.
Σχετικά με το 2ο Λύκειο Γιανιτσών ο κ. υφυπουργός είπε πως «το συγκεκριμένο θέμα παραμένει σε εκκρεμότητα, ταλαιπωρώντας τους εμπλεκόμενους καθηγητές, τους μαθητές, αλλά και την τοπική κοινωνία των Γιαννιτσών», και πρόσθεσε : «Είναι προφανές ότι οι εκπαιδευτικοί οι οποίοι έλαβαν τη συγκεκριμένη απόφαση περί χαρακτηρισμού της φοίτησης των μαθητών της Β΄ Λυκείου του 2ου Γενικού Λυκείου Γιαννιτσών ενήργησαν εντός ορίων της δικαιοδοσίας τους, κατά τα οριζόμενα στην παράγραφο 2β του άρθρου 35 του Προεδρικού Διατάγματος 60/2006, λαμβάνοντας, όμως, υπ' όψιν τόσο την Εγκύκλιο του 1986 όσο και το αντίστοιχο Προεδρικό Διάταγμα το οποίο εφαρμόζεται για τα ΕΠΑΛ.
Το συγκεκριμένο Προεδρικό Διάταγμα αναφορικά με τα ΕΠΑΛ δίνει τη δυνατότητα στο σύλλογο διδασκόντων να λάβει υπ' όψιν του εκπρόθεσμα δικαιολογητικά και να τα καταχωρίσει, κρίνοντας αν η φοίτηση είναι επαρκής ή όχι. Κάτι τέτοιο, όμως, δεν προβλέπεται για τους μαθητές που φοιτούν στα γενικά λύκεια».
ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΣΥΖΗΤΗΣΗ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αθανάσιος Νάκος): Σας ευχαριστώ, κύριε Υπουργέ.
Ακολουθεί η με αριθμό 98/21-8-2012 επίκαιρη ερώτηση της Βουλευτού του Πανελλήνιου Σοσιαλιστικού Κινήματος κυρίας Θεοδώρας Τζάκρη προς τον Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού, σχετικά με διώξεις εκπαιδευτικών, γιατρών και γονέων του 2ου Λυκείου Γιαννιτσών για την εκπρόθεσμη δικαιολόγηση σχολικών απουσιών.
Η κυρία Τζάκρη έχει το λόγο για να αναπτύξει την ερώτησή της σε δύο λεπτά.
ΘΕΟΔΩΡΑ ΤΖΑΚΡΗ: Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.
Πράγματι, κύριε Πρόεδρε, νομίζω ότι το επίπεδο της δημοκρατίας μας εξαρτάται μεταξύ των άλλων και από το επίπεδο της λειτουργίας και από την ωριμότητα της λειτουργίας των θεσμών. Αυτή η ωριμότητα, όμως, απ' ότι φαίνεται στη χώρα μας δεν έχει επέλθει και αυτό αποδεικνύεται, θα έλεγα, εύκολα από το λόγο για τον οποίο βρισκόμαστε, αλλά και από μια οιονεί –θα έλεγα- αποκωδικοποίηση άλλων μικρών ή μεγαλύτερων γεγονότων που αυτήν την στιγμή συμβαίνουν στην πατρίδα μας.
Γιατί βρισκόμαστε εδώ, κύριε Υπουργέ; Διότι σοβαροί και αξιόλογοι κρατικοί λειτουργοί, εν προκειμένω εκπαιδευτικοί, βρέθηκαν δια ασήμαντη αφορμή και, εν πάση περιπτώσει έχοντας πράξει κατά το δέον, στη δυσάρεστη καταστροφική ως ένα σημείο θέση να έχουν ήδη υποστεί βαρύτατες ποινές από τη Δικαιοσύνη γιατί έπραξαν το αυτονόητο, το οποίο, βεβαίως, αν το γνώριζε ο νομοθέτης θα το είχε ρυθμίσει με τον τρόπο με τον οποίο ρύθμισαν και οι ίδιοι ad hoc και εκτός, βεβαίως, των ορίων του νόμου. Αλλά, φαίνεται είναι τόσο μεγάλη η κατάπτωση των θεσμών στη χώρα μας που την επιείκειά τους ή το έλεός τους κατά τη λειτουργία τους την επιφυλάσσουν μόνο σε βαρυποινίτες κατά την εξέταση των αδειών εξόδων τους.
Πιο συγκεκριμένα, σαράντα εκπαιδευτικοί, τρεις γιατροί και δύο γονείς μαθητών του 2ου Γενικού Λυκείου Γιαννιτσών έχουν ήδη δεχθεί ποινές μεγαλύτερες του ενός έτους από το διμερές Πλημμελειοδικείο Γιαννιτσών γιατί ακριβώς δικαιολόγησαν εκπρόθεσμα σχολικές απουσίες μαθητών που είχαν εμφανή ειδικά προβλήματα.
Αυτό, βεβαίως, οφείλεται κατά ένα μέρος στην ελαστικότητα των θεσμών, στην ελαστικότητα, αν θέλετε, της προσέγγισης και της ερμηνείας των κείμενων διατάξεων, αλλά και κατά πολύ μεγάλο μέρος, κύριε Υπουργέ, επίσης, στο νομοθετικό κενό που υπάρχει, που επιτρέπει έτσι αθώοι συμπολίτες μας να παραπέμπονται στη Δικαιοσύνη επειδή ενήργησαν αυτονόητα και υπεύθυνα.
Βεβαίως, αυτή η ρύθμιση ουσιαστικά, δηλαδή της διευθέτησης του καθεστώτος και της δικαιολόγησης του καθεστώτος των σχολικών απουσιών, εκκρεμεί από τότε, από το 2011. Θα επιτρέπει ακριβώς να αντιμετωπίζεται αυτό το φαινόμενο σύμφωνα με τις αρχές της χρηστής διοίκησης και της ίσης μεταχείρισης των μαθητών, κάτι που ισχύει για όλους τους μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης εν γένει πλην των μαθητών των γενικών λυκείων.
Ζητούμε ουσιαστικά, δηλαδή, την επέκταση του εδαφίου 3 της παραγράφου 32 του Προεδρικού Διατάγματος 50∕2008 και για τους μαθητές των γενικών λυκείων.
Αυτή η εκκρεμότητα θα επιτρέψει πραγματικά να λαμβάνονται υπ' όψιν και εκπρόθεσμα δικαιολογητικά από το Σύλλογο των Διδασκόντων και γενικά η ρύθμιση αυτού του φαινομένου της επάρκειας της φοίτησης ουσιαστικά θα πρέπει να κρίνεται σύμφωνα με τις αρχές της χρηστής διοίκησης από το Σύλλογο των Διδασκόντων.
(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας της κυρίου Βουλευτού)
Έτσι θα αποδοθούν και αδικίες εις βάρος μαθητών, όπως εν προκειμένω, που προσεκόμισαν μεν δικαιολογητικά, αλλά η προσκόμιση αυτή έγινε εκπρόθεσμα για λόγους που κρίθηκαν πάντοτε σε κάθε περίπτωση από το Σύλλογο των Διδασκόντων συγγνωστοί.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αθανάσιος Νάκος): Ευχαριστούμε πολύ, κυρία Τζάκρη.
ΘΕΟΔΩΡΑ ΤΖΑΚΡΗ: Στην προκείμενη περίπτωση, κύριε Υπουργέ, η εκπρόθεσμη υποβολή των δικαιολογητικών αυτών ήταν μόνο για κάποιες συγκεκριμένες ώρες.
Επομένως, σας ζητώ να το διευθετήσετε. Νομίζω ότι έτσι θα επιλύσετε, αν θέλετε, την πηγή μιας θεσμικής κρίσης και μιας ανισορροπίας και θα αποκαταστήσετε σε ένα επίπεδο και μια αδικία που έχει συμβεί εις βάρος έντιμων συμπολιτών μας, που σε κάθε περίπτωση –θα το ξαναπώ, κύριε Υπουργέ- ενήργησαν κατά το δέον.
Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αθανάσιος Νάκος): Θέλω να παρακαλέσω να είμαστε συνεπείς στο χρόνο. Γνωρίζετε ότι μετά από τη συζήτηση των επικαίρων ερωτήσεων υπάρχει η συζήτηση επερώτησης.
Ο Υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού κ. Θεόδωρος Παπαθεοδώρου έχει το λόγο για τρία λεπτά για να απαντήσει στην ερώτηση.
ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΠΑΠΑΘΕΟΔΩΡΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι Βουλευτές, είναι αλήθεια ότι το συγκεκριμένο θέμα παραμένει σε εκκρεμότητα, ταλαιπωρώντας τους εμπλεκόμενους καθηγητές, τους μαθητές, αλλά και την τοπική κοινωνία των Γιαννιτσών. Το γνωρίζουμε πολύ καλά. Η τοποθέτησή μου, επομένως, θα είναι σαφής και ξεκάθαρη.
Αφ' ενός, δεν τίθεται θέμα είτε να σχολιάσουμε είτε να ασκήσουμε οποιαδήποτε κριτική σε αποφάσεις δικαιοσύνης. Αφ' ετέρου, όμως, τονίζουμε ότι το θέμα της επάρκειας φοίτησης των μαθητών θα πρέπει να αποφασίζεται στο πλαίσιο της λειτουργίας του συλλόγου διδασκόντων, της χρηστής διοίκησης –έχετε δίκιο, συμφωνούμε- της ίσης μεταχείρισης και της δικαιοσύνης με παιδαγωγικά χαρακτηριστικά και κριτήρια, με στόχο πάντα την ολοκληρωμένη εκπαίδευση των μαθητών.
Είναι προφανές ότι οι εκπαιδευτικοί οι οποίοι έλαβαν τη συγκεκριμένη απόφαση περί χαρακτηρισμού της φοίτησης των μαθητών της Β΄ Λυκείου του 2ου Γενικού Λυκείου Γιαννιτσών ενήργησαν εντός ορίων της δικαιοδοσίας τους, κατά τα οριζόμενα στην παράγραφο 2β του άρθρου 35 του Προεδρικού Διατάγματος 60/2006, λαμβάνοντας, όμως, υπ' όψιν τόσο την Εγκύκλιο του 1986 όσο και το αντίστοιχο Προεδρικό Διάταγμα το οποίο εφαρμόζεται για τα ΕΠΑΛ.
Το συγκεκριμένο Προεδρικό Διάταγμα αναφορικά με τα ΕΠΑΛ δίνει τη δυνατότητα στο σύλλογο διδασκόντων να λάβει υπ' όψιν του εκπρόθεσμα δικαιολογητικά και να τα καταχωρίσει, κρίνοντας αν η φοίτηση είναι επαρκής ή όχι. Κάτι τέτοιο, όμως, δεν προβλέπεται για τους μαθητές που φοιτούν στα γενικά λύκεια. Το σημείο αυτό είναι που διαφοροποιεί και δημιουργεί συνθήκες άνισης μεταχείρισης μεταξύ των ΓΕΛ και των ΕΠΑΛ. Και τα δύο Προεδρικά Διατάγματα προφανώς δημιουργούν μία ερμηνευτική αντίφαση.
Στην ερώτησή σας, βεβαίως και το Υπουργείο Παιδείας προτίθεται στο άμεσο μέλλον και στο πλαίσιο της νομοθετικής πρωτοβουλίας για το λύκειο να λάβει κάθε μέριμνα ώστε να ομογενοποιηθεί η νομοθεσία επί του συγκεκριμένου θέματος.
Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αθανάσιος Νάκος): Ευχαριστώ, κύριε Υπουργέ.
Το λόγο έχει η κ. Θεοδώρα Τζάκρη για τρία λεπτά.
ΘΕΟΔΩΡΑ ΤΖΑΚΡΗ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ, πράγματι, οι δηλωθείσες προθέσεις σας είναι προς τη σωστή κατεύθυνση. Θα ήθελα να ενημερώσω, βεβαίως -και για την ιστορία- ότι του θέματος αυτού είχε επιληφθεί και η προηγούμενη διοίκηση του Υπουργείου Παιδείας, η κ. Χριστοφιλοπούλου και πραγματικά, είχε αναγνωρίσει την αναγκαιότητα και τη σπουδαιότητα της ρύθμισης του συγκεκριμένου θέματος. Είναι ένα νομοθετικό κενό που ισχύει, όπως είπατε πολύ σωστά, για τους μαθητές των ΕΠΑΛ, αλλά όχι για τους αντίστοιχους μαθητές των γενικών λυκείων.
Νομίζω ότι πραγματικά είναι απαράδεκτο να έχουν υποστεί βαρύτατες ποινές, ποινές που θίγουν ως ένα σημείο και την αξιοπρέπειά τους, εκπαιδευτικοί οι οποίοι ενήργησαν κατά το δέον, όπως σας είπα προηγουμένως. Ακόμη πιο απαράδεκτο, όμως, είναι το να υπάρχουν στη νομοθεσία αυτά τα κενά, τα οποία σε κάθε περίπτωση νομίζω ότι θα πρέπει να καλυφθούν.
Από εκεί και πέρα και από παιδαγωγικής απόψεως –αν θέλετε- από εκπαιδευτικής απόψεως εκτιμώ ότι το μείζον, αυτό το ευαίσθητο θέμα της επάρκειας της φοίτησης πρέπει να κρίνεται από το σύλλογο των διδασκόντων, σύμφωνα πάντα με τις αρχές της χρηστής διοίκησης και της ίσης μεταχείρισης. Θα πρέπει να δίνεται η αυτονομία στο σύλλογο των διδασκόντων να το αποφασίζει αυτό σε κάθε περίπτωση.
Επομένως, ζητώ από εσάς να γίνει όσο το δυνατόν γρηγορότερα η νομοθετική παρέμβαση προς την κατεύθυνση αυτή, γιατί νομίζω ότι είναι και ζήτημα τιμής για το ελληνικό Κοινοβούλιο να αποτρέψει –αν θέλετε- την ολοκλήρωση μιας καταστροφικής αδικίας εις βάρος –το ξαναλέω- έντιμων συμπολιτών μας.
Γι' αυτόν το σκοπό, μάλιστα και για τη δική σας διευκόλυνση, κύριε Υπουργέ, έχουμε επεξεργαστεί μία τροπολογία, η οποία εκτιμώ ότι πρέπει να γίνει διαπαραταξιακά δεκτή, από το σύνολο των παρατάξεων της Βουλής. Την καταθέτω στα Πρακτικά για τη διευκόλυνσή σας.
(Στο σημείο αυτό η Βουλευτής κ. Θεοδώρα Τζάκρη καταθέτει για τα Πρακτικά την προαναφερθείσα τροπολογία, η οποία βρίσκεται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)
Θα ήθελα να σας ενημερώσω ότι αυτοί οι εκπαιδευτικοί αντιμετωπίζουν σε δεύτερο βαθμό κατ' έφεσιν την υπόθεση αυτή στις αρχές του Οκτωβρίου. Νομίζω ότι θα ήταν στη σωστή κατεύθυνση να το έχουμε επιλύσει μέχρι τότε.
Γνωρίζω ότι έχει έρθει υπ' όψιν των συνεργατών σας γνωμοδότηση για το θέμα αυτό του Πρύτανη του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου, του κ. Ρέμελη, η οποία κινείται προς την ίδια κατεύθυνση. Νομίζω, όμως, ότι είναι ήδη εν γνώσει σας η γνωμοδότηση αυτή.
Από εκεί και πέρα, θα ήθελα να πω, βεβαίως, ότι είναι τουλάχιστον άδικο να πληγεί όχι μόνο η αξιοπρέπεια σοβαρών και αξιόλογων κρατικών λειτουργών, όπως σας είπα και προηγουμένως, αλλά να αντιμετωπίσουν –αν θέλετε- ακόμα και το θέμα της απώλειας των οργανικών τους θέσεων άνθρωποι που –το ξαναλέω για πολλοστή φορά- ενήργησαν κατά το δέον. Πραγματικά, αν υπήρχε νομοθετική ρύθμιση, με αυτόν τον τρόπο θα είχε επιλυθεί το θέμα το οποίο αντιμετώπισαν οι ίδιοι ad hoc.
Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αθανάσιος Νάκος): Εγώ σας ευχαριστώ.
Το λόγο έχει ο κύριος Υπουργός για τρία λεπτά.
ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΠΑΠΑΘΕΟΔΩΡΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού): Θα είμαι σύντομος, κύριε Πρόεδρε.
Οπωσδήποτε, όπως τοποθετήθηκα και προηγουμένως, θα υπάρξει νομοθετική ρύθμιση προς αυτήν την κατεύθυνση. Σε κάθε περίπτωση, πεποίθησή μας είναι ότι θα πρέπει σε τέτοιες καταστάσεις να εξασφαλίζεται η μεγαλύτερη δυνατή αυτενέργεια στο σύλλογο διδασκόντων. Αυτός ο ίδιος και τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας κάθε σχολείου μπορούν να αποφασίσουν για την επάρκεια φοίτησης των μαθητών. Ευρύτερα πρέπει να υπάρχει δυνατότητα, έτσι ώστε ο χειρισμός τέτοιων θεμάτων να γίνεται απευθείας από το σύλλογο διδασκόντων.
Επιπλέον, σε συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες της τοπικής Διεύθυνσης και της περιφερειακής Διεύθυνσης, επιδιώκουμε την αποκατάσταση της ηρεμίας στην εκπαιδευτική κοινότητα στα Γιαννιτσά, όπως και στην τοπική κοινωνία, γιατί γνωρίζουμε ότι αυτό το ζήτημα έχει αναστατώσει τόσο τα σχολεία, όσο και την τοπική κοινωνία.
Κατά την άποψή μας, το σχολείο έχει ανάγκη από ένα σαφές κανονιστικό πλαίσιο που θα επιτρέπει την καλύτερη και δικαιότερη δυνατή μεταχείριση τέτοιων προβλημάτων.
Κύριε Πρόεδρε, ευχαριστώ πολύ.
Πηγή: esos.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου