Κυριακή 24 Ιουλίου 2011

▪Γεωμετρικές ανακαλύψεις

Το γεγονός ότι από όλους τους λαούς εκείνης της εποχής οι Έλληνες έκριναν ότι οι γεωμετρικές αλήθειες πρέπει να επαληθεύονται με λογική απόδειξη και όχι μόνο με πειραματικές μεθόδους, ονομάζεται πολλές φορές ελληνικό μυστήριο. Οι μελετητές έχουν προσπαθήσει να ερμηνεύσουν το ελληνικό μυστήριο και παρόλο που καμιά ερμηνεία δεν είναι από μόνη της ικανοποιητική........
Γύρω στα 600 π.Χ. η γεωμετρία μπαίνει σε ένα τρίτο στάδιο ανάπτυξης. Οι ιστορικοί των μαθηματικών αποδίδουν αυτή την εξέ­λιξη στους Έλληνες εκείνης της περιόδου και στις πρώτες πρωτο­ποριακές προσπάθειες του Θαλή του Μιλήσιου, ενός από τους «ε­φτά σοφούς» της αρχαιότητας. Φαίνεται πως ο Θαλής σπατάλησε το πρώτο μέρος της ζωής του ως έμπορος κι έγινε αρκετά πλούσιος ώστε να αφιερώσει το μεγαλύτερο μέρος της υπόλοιπης ζωής του σε μελέτες και μερικά ταξίδια. Επισκέφτηκε την Αίγυπτο κι έφερε μαζί του πίσω στη Μίλητο γνώσεις για τα επιτεύγματα των Αιγυ­πτίων στη γεωμετρία. Η πολύπλευρη μεγαλοφυία του έδωσε τη φήμη του πολιτικού, του συμβούλου, του μηχανικού, του επιχειρη­ματία, του φιλόσοφου, του μαθηματικού και του αστρονόμου. Είναι ο πρώτος άνθρωπος που έγινε γνωστός με το όνομα του στην ιστο­ρία των μαθηματικών και ο πρώτος με τον οποίο συνδέονται παρα­γωγικές γεωμετρικές ανακαλύψεις. Σ' αυτόν αποδίδονται τα παρα­κάτω στοιχειώδη αποτελέσματα: 
1. Ο κύκλος διχοτομείται από κάθε διάμετρο του. 
2. Οι γωνίες που βρίσκονται στη βάση ενός ισοσκελούς τριγώνου
είναι ίσες. 
3. Οι κατακόρυφη γωνίες που σχηματίζονται από δύο τεμνόμενες
ευθείες είναι ίσες.
4. Δύο τρίγωνα είναι ίσα αν έχουν δυο πλευρές ίσες και τις προ­σκείμενες γωνίες ίσες μια προς μια. 
5. Η εγγεγραμμένη γωνία που βαίνει σε ημικύκλιο είναι ορθή.
Και τα πέντε αυτά αποτελέσματα ήταν χωρίς αμφιβολία γνω­στά πολύ πριν τον Θαλή και είναι εύκολο να καταλήξουμε και στα πέντε με εργαστηριακές μεθόδους. Η αξία συνεπώς αυτών των απο­τελεσμάτων δεν πρέπει να αναζητηθεί μόνο στο περιεχόμενο τους αλλά κυρίως στο γεγονός ότι ο Θαλής τα υποστήριξε με λογικό συλλογισμό και όχι με τη διαίσθηση και με το πείραμα.
Howard Eves: «ΜΕΓΑΛΕΣ ΣΤΙΓΜΕΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου