Επίπεδο: Γυμνάσιο (13-15 ετών)
Στόχοι Μαθήματος: 🎯
- Να κατανοήσουν οι μαθητές τη διαδικασία επίλυσης γραμμικών εξισώσεων.
- Να μπορούν να εφαρμόζουν τη μέθοδο της αντιστροφής των πράξεων (χωρίζουμε γνωστούς από αγνώστους - διαίρεση με το συντελεστή του αγνώστου) για την επίλυση εξισώσεων.
- Να αναπτύξουν δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων.

Διάρκεια: 1 διδακτική ώρα ⏳
Υλικά: 📚
- Διαδραστικός πίνακας ή παρουσίαση PowerPoint 💻
- Χαρτί και μολύβια ✏️
- Φύλλα εργασίας με προβλήματα 📝
Δραστηριότητες:
- Ερώτημα προς τους μαθητές: "Τι σημαίνει να λύσουμε μια εξίσωση;" 🤔
- Σύντομη παρουσίαση της εξίσωσης
:
- Εξήγηση των όρων και .
- Παράδειγμα επίλυσης, όπως
Πειραματική Δραστηριότητα (15 λεπτά) 🔍
- Οι μαθητές λύνουν απλές εξισώσεις σε χαρτί:
- Παράδειγμα: ή .
- Σύντομη συζήτηση για τις μεθόδους που χρησιμοποίησαν.
- Ζητήστε από τους μαθητές να εξηγήσουν στον διπλανό τους πώς λύνουν την εξίσωση για αμοιβαία ενδυνάμωση.
Διδακτική Απόδειξη (10 λεπτά) 🔢
- Παρουσίαση των βημάτων επίλυσης:
- Αφαίρεση του όρου χωρίς το από την μία πλευρά.
- Διαίρεση με τον συντελεστή του .
- Παράδειγμα με απλή εξίσωση στον διαδραστικό πίνακα.
- Προσθήκη οπτικής βοήθειας όπως γραφήματα για να δείξετε πώς αλλάζει το
.
Εφαρμογή σε Προβλήματα (20 λεπτά) 📝
- Φύλλα εργασίας με διάφορα προβλήματα:
- Επίλυση εξισώσεων όπως .
- Πρακτικό πρόβλημα: "Αν ξοδέψεις
ευρώ από τα που έχεις, θα μείνουν ευρώ. Πόσα ξόδεψες;"
- - Παραλλαγές του προβλήματος: "Αν σου έδιναν άλλα
ευρώ, πόσα θα ξόδευες τότε ώστε να μην σου μείνει τίποτα;"
Οι μαθητές λύνουν τα προβλήματα ατομικά ή σε μικρές ομάδες.
Συζήτηση και Ανατροφοδότηση (5 λεπτά) 💬
- Συζήτηση για τις εμπειρίες από την επίλυση των εξισώσεων.
- Μοιράσματα δυσκολιών και λύσεων.
Συμπέρασμα (5 λεπτά) 🔚
- Ανακεφαλαίωση των βασικών βημάτων για την επίλυση γραμμικών εξισώσεων.
- Επισήμανση συχνών λαθών (π.χ., ξεχνούν να κάνουν την αντίστροφη πράξη σε όλα τα μέλη της εξίσωσης).
- Ενθάρρυνση για περαιτέρω άσκηση στο σπίτι ή σε μελλοντικά μαθήματα.