Επίπεδο: Γυμνάσιο (13-15 ετών)
Στόχοι Μαθήματος🎯:
- Να κατανοήσουν οι μαθητές τη βασική μορφή της γραμμικής συνάρτησης και τη σημασία του συντελεστή
. - Να μάθουν να αναγνωρίζουν τη γραφική παράσταση της συνάρτησης
και να τη συσχετίζουν με την τιμή του . - Να κατανοήσουν τις επιδράσεις της αλλαγής του συντελεστή
στην κλίση της ευθείας. - Να εφαρμόζουν τη συνάρτηση
για την επίλυση απλών προβλημάτων.
Διάρκεια: 1 διδακτική ώρα ⏳
Υλικά📚:
- Διαδραστικός πίνακας ή παρουσίαση PowerPoint 💻
- Χαρτί και μολύβια ✏️
- Φύλλα εργασίας με προβλήματα 📝
- Γραφήματα για οπτική υποστήριξη 📊
- Εφαρμογές όπως GeoGebra για δυναμικά γραφήματα 📱
Δραστηριότητες:
1. Εισαγωγή και Παρουσίαση (10 λεπτά) 🧠
- Ερώτημα προς τους μαθητές: "Τι είναι η συνάρτηση; Τι σημαίνει η γραφική παράσταση μιας συνάρτησης;"
- Δραστηριότητα (Προσεκτική παρατήρηση): Ζητήστε από τους μαθητές να σκεφτούν παραδείγματα από την καθημερινή ζωή όπου η σχέση μεταξύ δύο ποσοτήτων είναι γραμμική (π.χ. τιμή εισιτηρίου, πληρωμή εργαζομένου).
- Εξήγηση της συνάρτησης
, όπου είναι ο συντελεστής και η μεταβλητή.- Σύντομη παρουσίαση του συντελεστή
:- Αν
, η ευθεία ανεβαίνει. - Αν
, η ευθεία κατεβαίνει. - Αν
, η συνάρτηση γίνεται σταθερή (ευθεία παράλληλη στον άξονα των ).
- Αν
2. Πειραματική Δραστηριότητα (15 λεπτά) 🔍
- Διαδραστική εργασία: Οι μαθητές δουλεύουν με το GeoGebra ή άλλο μαθηματικό λογισμικό για να δουν τις αλλαγές στην κλίση της ευθείας με διαφορετικές τιμές του
. - Παράδειγμα 1:
- Παράδειγμα 2:
- Παράδειγμα 3:
- Οι μαθητές καταγράφουν τις τιμές του
για διαφορετικές τιμές του . - Συζήτηση για τη συσχέτιση του
με την κλίση της ευθείας.
3. Διδακτική Απόδειξη (10 λεπτά) 🔢
- Παρουσίαση γραφικής παράστασης της συνάρτησης
στον διαδραστικό πίνακα: Πώς αλλάζει η κλίση της ευθείας με την αλλαγή του . - Εξήγηση για την κλίση (πόσο απότομη είναι η ευθεία ανάλογα με το
). - Χρήση γραφήματος για να δείξουμε τις διαφορετικές γραφικές παραστάσεις για διαφορετικές τιμές του
.
4. Εφαρμογή σε Προβλήματα (20 λεπτά) 📝
- Εργασία σε ομάδες ή ατομικά: Οι μαθητές δουλεύουν σε φύλλα εργασίας με διάφορα προβλήματα.
- Παράδειγμα 1: "Αν
, ποια είναι η τιμή του όταν ;" - Παράδειγμα 2: "Έχουμε τη συνάρτηση
. Αν ;" - Παράδειγμα 3: "Αν η συνάρτηση είναι
, ποια είναι η τιμή του όταν ;"
- Παράδειγμα 1: "Αν
- Προβλήματα εφαρμογής: Ζητήστε από τους μαθητές να λύσουν προβλήματα που αφορούν πραγματικές καταστάσεις, π.χ. "Αν η ταχύτητα ενός αυτοκινήτου είναι
, ποια είναι η απόσταση όταν ώρες;" - Συζήτηση για τις λύσεις και τα λάθη που ενδέχεται να έγιναν.
5. Συζήτηση και Ανατροφοδότηση (5 λεπτά) 💬
- Συζήτηση για τις λύσεις των προβλημάτων και τις εμπειρίες των μαθητών με τη συνάρτηση
. - Ανασκόπηση των κοινών λαθών και σωστών πρακτικών στην επίλυση των προβλημάτων.
- Δημιουργία "quiz" για να ενισχυθεί η ανατροφοδότηση με συμμετοχή των μαθητών.
6. Συμπέρασμα (5 λεπτά) 🔚
- Ανακεφαλαίωση των βασικών στοιχείων της συνάρτησης
και της σχέσης της κλίσης της ευθείας με το . - Επισήμανση των χαρακτηριστικών της ευθείας (κλίση, τιμές του
). - Ενθάρρυνση για περαιτέρω εξάσκηση και μελέτη του θέματος στο σπίτι ή σε μελλοντικά μαθήματα.
- Δώστε στους μαθητές ένα "μαθηματικό παιχνίδι" ή γρίφο για να λύσουν στο σπίτι, σχετικό με την κλίση της ευθείας.