Τετάρτη 26 Ιανουαρίου 2011

▪ Σε ικετεύω

O Φάρκας Μπολυαί ήταν καθηγητής Μαθηματικών σε ένα χωριό της Ουγγαρίας και είχε παθιαστεί με την προσπάθεια να αποδείξει το 5ο αίτημα του Ευκλείδη.Όταν συνέχισε ο γιος του Γιάνος το έργο αυτό, θεώρησε ότι ματαιοπονεί και του έγραψε λέγοντας:
 "Για τ' όνομα του Θεού, σε ικετεύω παράτα τα. Αυτό το πάθος είναι χειρότερο του κι από το πάθος του αισθησιασμού, γιατί μπορεί να σου στερήσει το χρόνο σου, την υγεία σου, την ψυχική σου ηρεμία και την ευτυχία σου. Δεν πρέπει να επιχειρήσεις αυτήν την προσέγγιση των παραλλήλων. 
János Bolyai
Αυτό τον δρόμο τον ξέρω καλά μέχρι το τέλος του. Διέσχισα αυτήν την απύθμενη νύχτα που έσβησε κάθε φως και χαρά απ΄ τη ζωή μου. Σε ικετεύω, άφησε ήσυχη την επιστήμη των παραλλήλων. Νόμιζα ότι θυσίαζα τον εαυτό μου εν ονόματι της αλήθειας. Ήμουν έτοιμος να γίνω ο μάρτυρας που θα αφαιρούσε το προπατορικό αμάρτημα της γεωμετρίας και θα την απέδιδε καθαρή στην ανθρωπότητα. Πέρασα τερατώδεις και απίστευτες ταλαιπωρίες, τα ευρήματά μου είναι πολύ καλύτερα από εκείνα πολλών άλλων, αλλά δεν έχω ακόμα ικανοποιηθεί απολύτως. Αποτραβήχτηκα απαρηγόρητος, οικτίροντας τον εαυτό μου και την ανθρωπότητα.»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου