Τρίτη, 18 Ιουνίου 2019

Έχετε πρόβλημα; Στείλτε το στους μαθηματικούς!

ΜΙΑ ΙΔΙΑΙΤΕΡΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ

Πόσο συνηθισμένη είναι, άραγε, η εικόνα ενός επαγγελματία που… ξύνει το κεφάλι του μπροστά σε ένα μαθηματικό πρόβλημα; «Αντιμετωπίζετε στη δουλειά σας ένα πρόβλημα, του οποίου η λύση υποψιάζεστε ότι χρειάζεται μαθηματικές γνώσεις ή εμπειρία πέρα από αυτά που εσείς διαθέτετε;
«Λύση»: Mια ιδιαίτερη υπηρεσία του Τμήματος Μαθηματικών και Εφαρμοσμένων Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Κρήτης
Απευθυνθείτε σ’ εμάς. Θα προσπαθήσουμε να βοηθήσουμε», αναφέρουν καθηγητές του Τμήματος Μαθηματικών και Εφαρμοσμένων Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Κρήτης.

Από το 2016, το Τμήμα έχει αναπτύξει μία δράση, πραγματική προσφορά προς την ευρύτερη επιστημονική και παραγωγική κοινότητα. Πρόκειται για τη «Λύση», πίσω από την οποία βρίσκεται η τριμελής επιτροπή που αποτελείται από τους καθηγητές του Τμήματος, κ.κ. Μιχάλη Κολουντζάκη, Θεόδουλο Γαρεφαλάκη και Σταύρο Κομηνέα.

Απευθύνεται σε επαγγελματίες και επιστήμονες που αντιμετωπίζουν προβλήματα που απαιτούν ειδικές μαθηματικές γνώσεις. Η υπηρεσία αυτή παρέχεται δωρεάν και καλείται να βοηθήσει κυρίως επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται τοπικά, δημόσιες υπηρεσίες και ερευνητές άλλων επιστημονικών πεδίων.

Ο κ. Κολουντζάκης, ο οποίος είχε την ιδέα να στηθεί αυτή η υπηρεσία, εξηγεί στην «Π» πως όποιος ενδιαφέρεται να τη χρησιμοποιήσει, αρκεί να στείλει ένα μήνυμα και αναλόγως του τι χρειάζεται, οι καθηγητές που απαρτίζουν την επιτροπή δίνουν την απάντηση ή επικοινωνούν με κάποιον άλλο από τους 40, συνολικά, επιστήμονες του Τμήματος. Εξάλλου, στο Τμήμα βρίσκονται άτομα που ειδικεύονται σε διάφορους τομείς, όπως τα μαθηματικά, τα εφαρμοσμένα μαθηματικά, τη φυσική και τη μηχανική.

Μέχρι σήμερα, έχουν δώσει τη λύση σε πέντε περιπτώσεις, τελείως διαφορετικές μεταξύ τους. Τη βοήθεια του Τμήματος έχει ζητήσει τεχνικό γραφείο που χρησιμοποιεί λογισμικό για κατασκευή κτηρίων και χρειάστηκε βοήθεια σε θέματα γεωμετρίας, μία χρηματιστηριακή εταιρεία της Αθήνας που ζήτησε τα «φώτα» των επιστημόνων σε μία στατιστική πρόβλεψη και τη διαδικασία που έπρεπε να ακολουθήσει.

Κάποιος λογοτέχνης, του οποίου το βιβλίο παρουσιάστηκε πρόσφατα στο Ηράκλειο, είχε απευθυνθεί στο Τμήμα προκειμένου να βεβαιωθεί ότι είχε αποτυπώσει σωστά τα σημεία του μυθιστορήματος που αναφέρονταν σε μαθηματικά. Ακόμα, άλλο Τμήμα του Πανεπιστημίου Κρήτης είχε ζητήσει βοήθεια σε κάποια έρευνα, στο κομμάτι της τεκμηρίωσης της μεθόδου που ακολουθούσε, ενώ Έλληνας του εξωτερικού με εταιρεία διαδικτυακού στοιχήματος ήθελε βοήθεια για τις πιθανότητες.

Ο κ. Κολουντζάκης αναφέρει πως το Τμήμα καλύπτει ένα ευρύ φάσμα ειδικοτήτων και είναι κρίμα, όπως λέει, να χάνει κανείς τον χρόνο του και να οδηγείται σε λάθος μονοπάτια. Σημειώνει πως η υπηρεσία παρέχεται δωρεάν ενώ θεωρεί πως είναι και μία ευκαιρία για τους φοιτητές να έρθουν σε επαφή με το κομμάτι της παραγωγής.

Ο κ. Γαρεφαλάκης αναφέρει πως η ιδέα ξεκινά από το πώς μπορεί το Τμήμα να προσφέρει την «τεχνογνωσία» του σε παραγωγικούς φορείς. Η βοήθεια δεν αφορά σε προβλήματα που χρειάζονται εβδομάδες ή μήνες για να λυθούν αλλά σε θέματα που με λίγη προσπάθεια, οι επιστήμονες του Τμήματος θα μπορούν να δείξουν σε όποιον ενδιαφέρεται τον δρόμο που θα πρέπει να ακολουθήσουν για να βρουν τη λύση που ψάχνουν.

Ο κ. Σταύρος Κομηνέας εξηγεί πως πρόκειται για μία πρωτοβουλία, «η οποία συμβάλλει να δούμε ότι το Πανεπιστήμιο είναι τμήμα της τοπικής και της ευρύτερης κοινωνίας στη χώρα και βρίσκεται σε επικοινωνία με αυτήν με άμεσο τρόπο».
Βήματα προς τη λύση

Οι καθηγητές του Τμήματος αναφέρουν πως «αν θέλετε να χρησιμοποιήσετε την υπηρεσία αυτή ακολουθείστε τα παρακάτω βήματα:

Απομονώστε όσο μπορείτε το πρόβλημα και περιγράψτε το με όση σαφήνεια μπορείτε. Να έχετε υπόψιν σας ότι δεν γνωρίζουμε το αντικείμενο της εργασίας σας. Αυτό είναι το πιο κρίσιμο στάδιο. Όταν δύο ειδικοί με διαφορετικό υπόβαθρο προσπαθούν να συνεννοηθούν η ορολογία είναι πολύ συχνά ένα μεγάλο εμπόδιο.

Στείλτε με email στο lysi@fourier.math.uoc.gr μια σύντομη περιγραφή του ποιος είστε και ποιο είναι το πρόβλημα που θέλετε να λύσετε.

Κατανοούμε ότι μια λεπτομερής περιγραφή του προβλήματος ίσως να είναι πολύ δύσκολο να παρουσιαστεί σ’ εμάς γραπτά, αλλά προσπαθήστε να περιγράψετε εν συντομία το πρόβλημα στην πρώτη σας επαφή.

Λεπτομερέστερη περιγραφή μπορεί να γίνει αργότερα, είτε τηλεφωνικά είτε από κοντά.

Εμείς θα επικοινωνήσουμε μαζί σας σύντομα. Αν δεν μπορούμε να σας βοηθήσουμε θα σας ενημερώσουμε και τότε ίσως να μπορούμε να σας κατευθύνουμε αλλού.

Η “λύση” θα προσπαθήσει να αντιστοιχίσει το πρόβλημά σας σε κάποιο καθηγητή ή ερευνητή του Τμήματος. Από αυτό το σημείο και πέρα η επαφή σας θα είναι με το άτομο αυτό».

Περισσότερες πληροφορίες: http://lysi.math.uoc.gr.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου