Σάββατο 26 Σεπτεμβρίου 2015

100.000 e-μαθητές στο ΜΙΤ

Μία 36χρονη γυναίκα από τη Ρώμη που άφησε για κάποια χρόνια το επάγγελμά της, καθώς τα δύο παιδιά της ήταν μικρά, παρακολούθησε φέτος διαδικτυακά το μάθημα του Δημήτρη Μπερτσιμά στο MIT, και αυτό τη βοήθησε να βρει δουλειά στην πόλη της. 
Ο κ. Δημήτρης Μπερτσιμάς είναι η «ψυχή» του ψηφιακού μαθήματος στο ΜΙΤ.
Το ίδιο τυχερός ήταν και ένας 24χρονος από το Νέο Δελχί. Την ίδια στιγμή που τα διαδικτυακά μαθήματα από ΑΕΙ εξαπλώνονται σε όλο τον κόσμο, στον χορό έχουν εισέλθει και τα ελληνικά πανεπιστήμια και ΤΕΙ, αλλά με βήματα δειλά και χωρίς να λαμβάνουν υπόψη την πρόοδο που έχει γίνει στο εξωτερικό.

Ειδικότερα, πολλαπλά μηνύματα στην Ελλάδα στέλνει η επιτυχία του μαθήματος του Δημήτρη Μπερτσιμά στο MIT. Ο Ελληνας πανεπιστημιακός, που είναι και πρόεδρος του Συμβουλίου του Πανεπιστημίου Αθηνών, διδάσκει το μάθημα The Analytics Edge. «Το μάθημα οργανώθηκε και παρουσιάστηκε για πρώτη φορά την άνοιξη του 2014 και το παρακολούθησαν περί τους 38.000 φοιτητές από όλο τον κόσμο. Κατόπιν οργανώθηκε για δεύτερη φορά φέτος την άνοιξη, και ο αριθμός αυξήθηκε στους 48.000. Το καλοκαίρι του 2015 οργανώθηκε για τρίτη φορά και το παρακολούθησαν άλλοι 25.000», ανέφερε, μιλώντας στην «Κ» ο κ. Μπερτσιμάς. Αρα πάνω από 100.000 παρακολούθησαν διαδικτυακά το μάθημα μέσω του edX, μιας πλατφόρμας στην οποία μετέχουν πανεπιστήμια από όλο τον κόσμο (μεταξύ άλλων, το MIT,το Χάρβαρντ, η Σορβόννη) και προσφέρει δωρεάν «Μαζικά Ελεύθερα Διαδικτυακά Μαθήματα» ή MOOCs (Massive Online Open Courses). Το μάθημα του κ. Μπερτσιμά διαρκεί 12 εβδομάδες, υπάρχουν ανηρτημένες βιντεοσκοπημένες διαλέξεις, κάθε εβδομάδα δίνονται δύο διαλέξεις, δίνεται δουλειά για το σπίτι. Επίσης, όσοι το παρακολουθούν μπορούν να συμμετάσχουν σε διαγωνίσματα με ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, καθώς και σε μία πλατφόρμα για διάλογο μεταξύ φοιτητών και διδασκόντων. Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος υπάρχει το τελικό διαγώνισμα και, εάν κάποιος επιθυμεί να συμμετάσχει σε εξετάσεις πιστοποίησης, πρέπει να καταβάλει 100 δολάρια.

Την ίδια στιγμή, στην Ελλάδα οργανώνεται ένα ανάλογο εγχείρημα με ανοικτά ψηφιακά μαθήματα, ελεύθερα προσβάσιμα και δωρεάν διαθέσιμα στο Διαδίκτυο για όλους μέσω βιντεοσκόπησης. Εως τώρα έχουν αναρτηθεί 1.928 μαθήματα από 25 ακαδημαϊκά ιδρύματα, στα οποία εμπλέκονται 2.013 διδάσκοντες. Ποια η διαφορά με το εξωτερικό; Τα ανοικτά ψηφιακά μαθήματα στην Ελλάδα δεν προσφέρουν υποστήριξη από διδάσκοντες και δεν οδηγούν στη χορήγηση κάποιου πιστοποιητικού. (Για περισσότερες πληροφορίες στην εθνική πύλη opencourses.gr και ανά ίδρυμα στο opencourses.gr universities)

Οπως λέει ο κ. Μπερτσιμάς, χρειάζεται επένδυση ώστε στα διαδικτυακά μαθήματα να προσφέρεται υποστήριξη από διδάσκοντες και να γίνονται εξετάσεις πιστοποίησης με αντίτιμο. Εν μέσω οικονομικής κρίσης είναι δύσκολες οι επενδύσεις από τα ΑΕΙ, πόσο μάλλον που δεν είναι όλα τα MOOCs επικερδή. Βέβαια, θα μπορούσε να γίνει η αρχή με μαθήματα σε αντικείμενα δημοφιλή που δίνουν το στίγμα της Ελλάδας (π.χ. Αρχαιολογία, Πολιτική Επιστήμη). Η σύγκριση ανάμεσα σε όσα γίνονται στα πανεπιστήμια του κόσμου και στα ελληνικά είναι άνιση και ευάλωτη σε σχόλια περί προσπάθειας υπονόμευσης του ελληνικού δημόσιου πανεπιστημίου. Ωστόσο, το ελληνικό πανεπιστήμιο δεν πάσχει από έλλειψη αρίστων επιστημόνων, αντίθετα χωλαίνει σε επίπεδο πολιτικής στρατηγικής και διοικητικής υποστήριξής της. Και το αποδεικνύει η απόφαση του τέως υπουργού Παιδείας Αριστείδη Μπαλτά να καταργήσει τα Συμβούλια στα οποία μετέχουν πανεπιστημιακοί του εξωτερικού, την ίδια στιγμή που το ελληνικό κράτος έχει αφήσει τα ιδρύματα έρμαια της υποχρηματοδότησης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου