Πέμπτη 31 Μαρτίου 2011

▪ Πόλος και πολική

Έστω η έλλειψη
και σημείο Μ(χ0) στο εξωτερικό της. Από το Μ φέρουμε τις εφαπτόμενες ΜA και ΜB της έλλειψης.
Aποδεικνύεται ότι η εξίσωση της ευθείας AB είναι:
Η AB ονομάζεται πολική ευθεία του σημείου Μ και το σημείο Μ πόλος της AB.
Αν το σημείο Μ είναι ένα σημείο της έλλειψης, τότε η πολική του είναι η εφαπτομένη της έλλειψης στο Μ.

▪ Από το 1 έως το 19

Να τοποθετήσετε τους αριθμούς από το 1 έως το 19, στα λευκά κυκλάκια, έτσι ώστε ανά τρεις οι αριθμοί που βρίσκονται σε ευθεία γραμμή να έχουν άθροισμα 30. 
Η Λύση

▪ Σχολικό βοήθημα - Μαθηματικά Β Γυμνασίου

Το σχολικό βοήθημα των Μαθηματικών της Β Γυμνασίου, των εκδόσεων Βολονάκη, διανεμήθηκε δωρεάν σε CD, στους αναγνώστες της εφημερίδας "Έθνος".
Για να κατεβάσετε το βιβλίο (μορφή pdf ), κάντε κλικ εδώ .

▪ Ο Θεός υπαγορεύει και ο Ραμανουτζάν γράφει IX

                      
Από τον χαρισματικό Ραμανουτζάν:

▪ Σχολικό βοήθημα - Μαθηματικά Γ Γυμνασίου

Το σχολικό βοήθημα των Μαθηματικών της Γ Γυμνασίου, των εκδόσεων Βολονάκη, διανεμήθηκε δωρεάν σε CD, στους αναγνώστες της εφημερίδας "Έθνος".
Για να δείτε το βιβλίο και να το κατεβάσετε (μορφή pdf, σελίδες 432), κάντε κλικ εδώ .

▪ Σχολικό βοήθημα - Μαθηματικά Α Γυμνασίου

Το σχολικό βοήθημα των Μαθηματικών της Α Γυμνασίου, των εκδόσεων Βολονάκη, διανεμήθηκε δωρεάν σε CD, στους αναγνώστες της εφημερίδας "Έθνος".
Το βιβλίο είναι σε μορφή pdf (329 σελίδες). Για να δείτε το βιβλίο και να το κατεβάσετε, κάντε κλικ εδώ .

▪ Αστέρι αριθμών

Στην παρακάτω εικόνα, γύρω από κάθε χρωματισμένο κύκλο υπάρχουν πέντε μικρά κυκλάκια. Να τοποθετήσετε σε κάθε κυκλάκι ένα αριθμό, από το 1 έως το 15, έτσι ώστε το άθροισμα των αριθμών γύρω από κάθε χρωματισμένο κύκλο να είναι 40.
Η Λύση

▪ Δωδεκάγωνο

Στο παρακάτω σχήμα, το κανονικό εξάγωνο ΑΒΓΔΕΖ έχει εμβαδόν 60. Να βρεθεί το εμβαδόν του κανονικού δωδεκαγώνου που σχηματίζεται στο εσωτερικό του.

▪ Προτεινόμενα θέματα 2011

▪ Γράφω - διαγράφω

Γράφουμε τους φυσικούς αριθμούς από το 1 μέχρι το 10 σε έναν πίνακα 10 φορές. Και τώρα διαγράφουμε δύο αριθμούς και στην θέση τους γράφουμε το άθροισμα τους μειωμένο κατά 1. Στη συνέχεια διαγράφουμε δύο άλλους αριθμούς στη θέση τους γράφουμε το άθροισμα τους μειωμένο κατά 1 και συνεχίζουμε έτσι.Ποιος είναι ο αριθμός που θα μείνει στο τέλος?

▪ Βραβείο Αbel 2011

Στον Αμερικανό μαθηματικό Τζον Μίλνορ απονέμεται το Βραβείο Abel για το 2011, το αποκαλούμενο και «Νόμπελ Μαθηματικών», όπως ανακοίνωσε η Νορβηγική Ακαδημία Επιστημών.Σύμφωνα με την ανακοίνωση της Ακαδημίας ο 80χρονος σήμερα επιστή-μονας βραβεύεται για τις πρωτοποριακές του ανακαλύψεις στην τοπολογία, τη γεωμετρία και την άλγεβρα, δηλαδή σε όλο το φάσμα των μαθηματικών, ένα ασυνήθιστο επίτευγμα.
Ο Μίλνορ έγινε διάσημος όταν ανακάλυψε ότι υπάρχουν σφαί-ρες σε επτά διαστάσεις, πολύ διαφορετικές απ' αυτές με τις οποίες παίζουμε ποδόσφαιρο ή μπάσκετ. Το βραβείο Abel απονεμήθηκε για πρώτη φορά το 2003, αποκτώντας γρήγορα «στάτους» ισοδύναμο με Νόμπελ μεταξύ των μαθηματικών, και συνοδεύεται από το ποσό περίπου του 1 εκατ. δολαρίων. Πήρε την ονομασία του Νορβηγού μαθηματικού του 19ου αιώνα Niels Henrik Abel, ο οποίος ανακάλυψε τη θεωρία ομάδων. 
Πηγή: www.enet.gr

▪ 2,7 τρις ψηφία

Νέο ρεκόρ ψηφίων για τον αριθ-μό π. Ο Fabrice Bellard χρη-σιμοποίησε έναν απλό υπολο-γιστή για να κάνει το νέο υπο-λογισμό που του πήρε 131 μέρες. Ο νέος αριθμός-ρεκόρ του π έχει σχεδόν 2,7 τρισεκατο-μμύρια ψηφία που ακολουθούν μετά το 3,14, δηλαδή περίπου 123 δισεκατομμύρια περισσότερα ψηφία σε σχέση με το προηγού-μενο ρεκόρ και χρειάζεται πάνω από ένα terabyte για να αποθηκευτεί σε σκληρό δίσκο. Τα προη-γούμενα ψηφία-ρεκόρ του π είχαν βρεθεί με τη βοήθεια τερά-στιων υπερ-υπολογιστών. Το προηγούμενο ρεκόρ με περίπου 2,6 τρις ψηφία κατείχε, από τον Αύγουστο του 2009, ο Ιάπωνας Daisuke Takahashi (University Tsukuba) και του είχε πάρει 29 ώρες, αλλά με την υποστήριξη ενός σούπερ-κομπιούτερ 2000 φορές πιο γρήγορου και χιλιάδες φορές πιο ακριβού από τον υπολο-γιστή που χρησιμοποίησε ο Bellard.
          
Ο Bellard δήλωσε ότι διάβασε το πρώτο του βιβλίο του για τον αριθμό «π» όταν ήταν 14 ετών και έκτοτε παρακολουθούσε ανελλιπώς τις προσπάθειες υπολογισμού όλο και περισσότερων ψηφίων του. 

▪ 3 όροι

Nα συμπληρώσετε στα κενά κυκλάκια, τους αριθμούς από 1 έως 6, σύμφωνα με τις εξής προυποθέσεις:
α) οι αριθμοί σε κάθε γραμμή να είναι διαφορετικοί
β) οι αριθμοί σε κάθε στήλη να είναι διαφορετικοί
γ) οι αριθμοί σε κάθε ροή να είναι διαφορετικοί.
Η Λύση

▪ Θεώρημα Μενελάου

Αν μια ευθεία ε τέμνει τις πλευρές ΒΓ, ΑΒ και ΑΓ τριγώνου ΑΒΓ ή τις προεκτάσεις τους στα σημεία Δ, Ε, Ζ αντίστοιχα, τότε ισχύει:
Αν επί των πλευρών ΒΓ, ΑΒ και ΑΓ τριγώνου ΑΒΓ ή των προεκτάσεων τους υπάρχουν τρία σημεία Δ, Ε, Ζ αντίστοιχα, τέτοια ώστει:
τότε τα σημεία Δ, Ε, Ζ είναι συνευθειακά.

▪ Πέρσι και φέτος

Να βρείτε τον μικρότερο θετικό ακέραιο, που το τελευταίο τετραψήφιο τμήμα του είναι 2010 και διαιρείται με το 2011.

▪ Ασκήσεις επανάληψης στην Γεωμετρία - Α Λυκείου

18 λυμένες επαναληπτικές ασκήσεις στην Γεωμετρία Α Λυκείου από τον αγαπητό συνάδελφο Μπάμπη Στεργίου, που αναρτήθηκαν στο www.mathematica.gr 
Με κατάλληλες μετατροπές, προκειμένου να μειωθεί ο βαθμός δυσκολίας, γίνονται πολύ ωραία θέματα εξετάσεων Ιουνίου. 
Ασκήσεις επανάληψης 

▪ Ο άνθρωπος που αγαπούσε τους αριθμούς

"Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΠΟΥ ΑΓΑΠΟΥΣΕ ΤΟΥΣ ΑΡΙΘΜΟΥΣ", του Πολ Χόφμαν, σε μετά-φραση του Τεύκρου Μιχαηλίδη.
«Κατά πάσα πιθανότητα θα μπορούσα άνετα να βράσω ένα αβγό, ποτέ όμως δεν δοκίμασα» έλεγε ο Ερντος, ο οποίος σε ηλικία 20 ετών άλειψε για πρώτη φορά μία φέτα ψωμί με βούτυρο. Πώς λοιπόν επι-βίωνε ένας τέτοιος άνθρωπος, γεννημένος στις αρχές του 20ού αιώνα; Εβραϊκής κα-ταγωγής, μεγάλωσε στη Βουδαπέστη με τη φροντίδα και τη στοργή της μητέρας του. Εξελίχθηκε σε έναν από τους πιο πα-ραγωγικούς μαθηματικούς του αιώνα του, αλλά έμεινε ένα μωρό που δεν μεγάλωσε ποτέ. Αρνήθηκε συνειδητά να αποκτήσει οικογένεια, ούτε καν να δημιουργήσει σχέσεις με το άλλο φύλο, να αναλάβει τις ευθύνες άλλων ή έστω της αλληλογραφίας του και προτιμούσε οι άλλοι να έχουν την ευθύνη για αυτόν, ακόμη και τα χρήματα που έπαιρνε από διάφορες διαλέξεις και εργα-σίες τα διαχειριζόταν άλλος. Εκείνος, με ελάχιστα ρούχα σε μία βαλίτσα, γύριζε παντού και πήγαινε όπου πίστευε ότι υπήρχαν προβλήματα προς λύση. Ηταν ένας ασκητής-μαθηματικός που έπινε ακατάπαυστα καφέδες και χάπια διεγερτικά για να κρα-τάει το μυαλό του στο ανώτατο σημείο απόδοσης.